Van Sumbawa naar de Nederlandse Republiek of de prijs van vrijheid: het leven van de (voormalige) tot slaaf gemaakte ‘Wimpel’, ‘Philida’/Siti en Maria Amelia 

Een reconstructie van de levens van de tot slaaf gemaakte ‘Wimpel’, ‘Philida’ en Maria Amelia laat zien hoe onvrijheid een constant aspect was van hun bestaan, ook in de vroegmoderne Republiek. Hun levensverhaal toont tevens de zichtbaarheid van koloniale uitbuiting in de Republiek, zelfs op plekken waar iemand het minder snel verwacht, zoals in Loenen aan de Vecht.

Tentoonstelling’Roofkunst’ in het Mauritshuis

‘Roofkunst’ is het prangend culturele vraagstuk van deze tijd. Het Mauritshuis zag daarin, samen met het Berlijnse Humboldtforum, een tentoonstellingsconcept. Hoewel het misschien niet voor iedereen direct duidelijk is, is het Mauritshuis, ondanks zijn karakter als traditioneel kunstmuseum, door zijn collecties en omdat, de slavenhoudende gouverneur-generaal van Nederlands-Brazilië Johan Maurits van Nassau-Siegen (1604-1679) de naamgever is, een uitgelezen plek om daar een tentoonstelling rond dit onderwerp te organiseren. Het is dan ook jammer dat de huidige tentoonstelling geen recht aan doet aan een dergelijk complex onderwerp.

Christina en haar moeder: één van de vele ‘gestolen’ Europees-Indonesische kinderen

Gedurende het Nederlands koloniale bewind zijn talloze kinderen uit Europees-Indonesische relaties, nadat hun Europese vaders waren overleden, meestal onder dwang, weggehaald bij hun Indonesische moeders om opgevoed te worden in weeshuizen of adoptiegezinnen.
Opmerkelijker zijn verhalen over vrouwen, zoals in het geval van Christina en haar moeder, die zich tegen dit koloniaal-kerkelijke machtsvertoon verzetten.

Revolusi! Ervaringen en emoties zonder historische context

De tentoonstelling ‘Revolusi!’ in het Rijksmuseum is een bijzondere en belangrijke tentoonstelling over de oorlog in Indonesië tussen 1945-1950. Het hanteert een veelvormig perspectief, stelt bijzondere objecten tentoon en is fraai vormgegeven. Het ontbreken van een degelijke historische context maakt het echter voor de gemiddelde bezoeker een tentoonstelling die gereduceerd wordt tot losse, geïsoleerde en verweesde beelden.

Alkmaar, de koloniën en slavernij

De afgelopen jaren verschijnt het één na het andere boek over het Nederlands slavernijverleden en de rol die steden hierin speelden. Daaruit blijkt dat niet alleen steden met een directe relatie met de Verenigde Oost-Indische Compagnie en de West-Indische Compagnie, daarin verwikkeld waren, maar dat ook dat kleinere steden, zoals Alkmaar, die geen zitting hadden in een VOC- of WIC-kamer, voordeel haalden uit het koloniale verleden en dus ook uit arbeid door tot slaafgemaakten.

‘Hoe men toch kelderen kan!’ Het lot van de laatste sultan van Banten en zijn bezittingen

Rond Kerstmis 1899 stierf de laatste door erfopvolging rechtmatige sultan van Banten in ballingschap in Surabaya. Zijn nageslacht werd enkele jaren later als bedelaars opgepakt door de koloniale politie. Dit en de koloniale omgang met de bezittingen van het sultanaat geven inzicht in het Nederlandse koloniale beleid waarin vorsten niet alleen ontdaan werden van hun politieke macht, maar ook van sociale legitimiteit, identiteit en waardigheid.